nov. / 2016
Exposició

Carles Fontserè. Una història gràfica de Nova York


On

Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, 08038 Barcelona.
Instal·lació a les sales de la col·lecció permanent d’Art Modern.

Dates
de dimarts a dissabte, de 10 a 18 h; diumenges i festius, de 10 a 15 h.


L’estiu de 1997 Carles Fontserè va fer donació del conjunt de panells amb fotomuntatges que composen la seva obra monumental “Una història gràfica de Nova York” al Museu Nacional d’Art de Catalunya. Es tracta d’una obra excepcional tant per la seva temàtica com per les seves dimensions. En ella hi apareixen clarament les facetes més conegudes de Fontserè com a cartellista, fotògraf, fotomuntador, tipògraf, il·lustrador, etc., i d’una manera especialment intensa la component escenogràfica de la seva personalitat artística. Ell mateix descriu la seva obra de la següent manera: “Amb la selecció de gravats antics i fotografies arcaiques i contemporànies que presento en aquesta exposició, no pretenc, ni de bon tros, mostrar la història completa de Nova York, la ciutat més vella dels Estats Units. Una història relativament curta i en gran part amagada si la comparem amb la de les grans ciutats europees. El caràcter dinàmic de Nova York és responsable d’un procés continu de demolició i construcció de nous edificis que fan desaparèixer l’empremta del seu passat. El primer gratacel edificat el 1889 va ser enderrocat el 1914 i l’antic Federal Hall, considerat en el seu temps l’edifici més preciós d’Amèrica del Nord, construït per allotjar el primer Govern de la Unió i la Cambra de Representants, i en el qual el general George Washington fou investit primer president dels Estats Units, el 30 d’abril de 1789, va ser enderrocat el 1822. No obstant, és evident que, sota noves formes, es conserven alguns testimonis del passat. Els trenta-tres quilometres de l’avinguda Broadway comunicant, gran part en diagonal, la punta sud de Manhattan –nom indi– amb el Bronx, ens parla de l’existència d’un antic sender que feia el mateix recorregut abans de l’arribada de l’home blanc, i el nom de Battery Park, de l’esmentada punta, ens recorda els dos antics forts desapareguts, el flamenc i l’anglès, i una posterior gran bateria de canons. Així els vells gravats i les fotografies d’arxiu i personals fetes amb la meva Rollei, que mostro en aquesta exposició, aspiren a donar una imatge, encara que lleugera, de la complexa història de la ciutat més transcendental del món actual.”

Exposició comissariada per Juanjo Lahuerta.
Organitza: Museu Nacional d’Art de Catalunya.

iglesiesassociats